maxim 2:
Malá poznámka:
"...Podobně funguje i internet, kde jsou přenášené informace většinou bezplatné, ale platí se za určité objemy přenášených datových jednotek ..."
Pokud jsem Vás pochopil správně, tak se v citovaném odstavci zásadně mýlíte - poskytovatel připojení k internetu obecně nemá žádnou vazbu na majitele přenášeného informačního obsahu a za přenášený obsah mu neplatí (jako platí např.televizní stanice majitelům autorských práv při sportovních přenosech).
Srovnání s "all inclusive" je tedy zcela mimo, protože z úhrady za "all inclusive" se skutečně hradí pokrmy, které jsou k dispozici, zatímco z úhrady za připojení k internetu se hradí pouze vlastní připojení, nikoli přenášený obsah !
Jelikož se věnujete právě ceně informací, je v této souvislosti tento rozdíl, myslím si, dosti podstatný.
Není-li přístup na nějaké stránky zpoplatněn, pak je obsah hrazen buď z reklamy nebo je skutečně poskytován zdarma.
Off topic:
Dovoluji si upozornit na nějakou chybu na Vašem blogu. Po najetí na michaelkroh.pise.cz se objeví nadpis "K diskusi o zákonu hodnoty" a pod tím je článek o homosexuálních svazcích. Teprve po kliknutí na nadpis se zobrazí článek o zákonu hodnoty.
Při najetí na archiv "květen 2019" se objeví nadpis "Přínosy a problémy teorie produktivní spotřeby III" a pod tím zase článek o homosexuálech.
Články "Přínosy a problémy teorie produktivní spotřeby I" a "Přínosy a problémy teorie produktivních služeb II" se nezobrazují vůbec. Lze se na ně dostat jen přes vyhledávání, např. hledáním slova "produktivní".
michael kroh: maxim2: Jde o nedorozumění. Z hlediska konzumenta informací je zcela lhostejné, komu fakticky platí. Správně jsem uvedl, že vlastníkovi sítí. Informace jsou "zadarmo" z hlediska poskytovatele, který tam vnucuje nějakou reklamu, která mu zajišťuje prostředky pro provoz. Je to podobné jako u soukromé TV v rámci bezplatného (na koncesním poplatku jednomu subjektu založeného) multiplexu. Je to složitá struktura: majitel sítě, majitel webového prostředí (poskytovatel informace), připojený uživatel (konzument). Část informací je skutečně z hlediska poskytovatele zadarmo, a tudíž nemá cenu o nich mluvit v souvislosti se zákonem hodnoty. Moje poznámka se týkala pouze těch informací, které poskytují firmy za účelem zisku, ale ne z těch informací, ale z prodeje zboží, které propagují, či ze zaplacené reklamy. Přirovnání k "all inclusive" je skutečně možno přijmout pouze s "trochou fantazie".
Co se týče zmatků na blogu, sám zírám a nevěřím svým očím.
maxim 2:
Dobrý den, pane docente.
Děkuji za reakci.
Já už jsem takový šťoura... Souhlasím, že pro konzumenta je lhostejné, komu platí - ale mi šlo spíše o to, za co platí. V případě poskytovatele internetu platí jen za přístup do sítě, nikoli i za informace (např. nějaký obsah je zpoplatněn a přístup si musí konzument sám zaplatit poskytovateli obsahu). Poskytovatel připojení a poskytovatel obsahu jsou obecně různé osoby a ty činnosti jsou odděleny i z hlediska financování. To je rozdíl oproti např.televiznímu vysílání.
Ještě bych si dovolil malou poznámku k vykořisťování: Vy štěpíte mzdy na v1 + v2 a uvádíte vzorec pro míru vykořisťování (m3 + m4 + v2)/v1.
To se mi moc nezdá. Je-li v2 mzda za práci, která je pro chod firmy nutná (a někdy dokonce klíčová), proč by měla být odměna za tuto práci automaticky považována za vykořisťování ? Bez té práce by přece výrobek buď vůbec nevznikl nebo alespoň nebyl realizován na trhu. A nelze si přece myslet, že ta práce by měla být gratis - proč by i majitel firmy nebo manažer neměli mít nárok na úhradu nákladů na obnovu své pracovní síly ?
Neměla by se tedy za vykořisťování pokládat pouze ta část v2 (případně obecně i v1), která překračuje určitou hranici ? (Je otázka jakou a jak ji určit).
michael kroh: maxim2: Dík za dobrou připomínku. Budu o tom přemýšlet. Je možné rozdělit v2 na dvě části - tu "nevykořisťovatelskou" a druhou nad tu hranici. Co se týče TV, je to ještě složitější. Je to jinak, když si pustíte ČT, a jinak, když přepnete na soukromý kanál. V tu chvíli skutečně neplatíte (v rámci multiplexu) za obsah, ani za přenos signálu.